Medytacja – porady dla początkujących

0
13
medytacja i korzyści zdrowotne

Określenie medytacja oznacza właściwie głębokie rozmyślanie o czymś. Zostało ono jednak dopasowane do potrzeb kultury zachodniej i obecnie raczej utożsamia się je ze skupieniem uwagi, modlitwą kontemplacyjną, czy oczyszczaniem umysłu z toksycznych myśli i stresu.
Techniki medytacyjne są dla umysłu tym, czym ćwiczenia fizyczne dla ciała. Gwarantują one lepsze zrozumienie przede wszystkim siebie, ale i innych oraz harmonijne i szczęśliwe życie. Medytacja wiąże się jednak z regularnym trenowaniem i praktykowaniem. Tylko wtedy można rozwijać tę umiejętność oraz cieszyć się jej pozytywnym wpływem na życie.

Na rożnych płaszczyznach

Osoby początkujące nie zawsze zdają sobie sprawę, że medytacja i korzyści zdrowotne, jakie ona niesie, są odczuwalne na różnych płaszczyznach. Przede wszystkim działa ona redukująco na stres oraz zwiększa odporność na stresujące sytuacje. Badania przeprowadzone przez uczonych z Harvardu dowiodły, że ponad 80 procent wizyt u lekarza jest spowodowane stresem. Drugą zaletą jest zwiększenie kreatywności, produktywności oraz koncentracji. Regularna praktyka medytacji przekłada się na większą efektywność. Stwierdzono również, że osoby medytujące rzadziej cierpią na bóle głowy, a jeśli już, to przebieg tych stanów jest łagodniejszy.
Istnieje wiele technik medytacyjnych. Warto więc zapoznać się z niektórymi z nich, by znaleźć tę odpowiednią dla siebie. Najbardziej popularnymi są medytacja oddechu i uważności. W pierwszej należy skupić się na oddychaniu i w ten sposób odsuwa się od siebie uporczywe myśli. Podczas techniki uważności należy naprzemiennie koncentrować się na odczuciach zmysłów (słuchu, węchu, czucia) i w ten sposób być w „tu i teraz”.

Pozycja medytacji

Niezależnie, czy osoba decyduje się na technikę koncentracji, czy obserwacji, ważne jest, w jakiej pozycji się medytuje. Najlepiej, gdy jest to pozycja siedząca: na krześle lub w siadzie skrzyżnym na podłodze, lub na specjalnej poduszce. Pozycja lotosu jest dla bardzo zaawansowanych osób i nie jest konieczna, zwłaszcza gdy jest się dopiero na początku drogi z tym fascynującym zjawiskiem. Nie zaleca się medytowania na leżąco, gdyż wtedy łatwo jest zasnąć. Można też zamknąć oczy, co ułatwia skupienie się na odczuciach i dotarcie do własnego wnętrza.
Nie bez znaczenia jest również pora dnia, którą zaplanowało się na medytację. Najlepszym czasem jest poranek, gdy uporczywe myśli nie bombardują jeszcze wypoczętego umysłu. Idealne jest wybranie spokojnej, przyjaznej przestrzeni, gdzie nie jest się poddanym wpływowi różnych rozpraszaczy. Początkujący mogą zacząć medytowanie nawet od jednej minuty i regularnie wydłużać sesje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here