Jak odżywiać się w ciąży

1
179

Z całą pewnością każda przyszła mama zastanawia się jak odżywiać się w ciąży. Przede wszystkim dieta powinna być zdrowa i prawidłowo zbilansowana w składniki odżywcze. Przyszła mama powinna również unikać produktów, które są w ciąży niewskazane. Dieta w ciąży ma bardzo duży wpływ na zdrowie zarówno matki, jak i nienarodzonego jeszcze dziecka.

Wszystkie grupy spożywcze

Przede wszystkim przyszła mama powinna uwzględnić w swojej diecie produkty ze wszystkich grup spożywczych i niczego nie wykluczać bez wyraźnego powodu. W diecie powinny się znaleźć produkty zbożowe, warzywa i owoce, mleko oraz produkty mleczne, jaja, wędliny, mięso, ryby, a także zdrowe tłuszcze roślinne. Należy spożywać produkty zbożowe z pełnego przemiału, wśród których można wymienić płatki owsiane, różnego rodzaju kasze czy też chleb razowy. Z całą pewnością zawierają one więcej składników odżywczych niż wysoko-przetworzone produkty zbożowe, które nie są szczególnie polecane w diecie kobiety ciężarnej. Należy spożywać mleko, kefir oraz inne produkty nabiałowe, ponieważ to nabiał jest najlepszym źródłem wapnia w diecie. Wapń wspomaga prawidłowy rozwój kości dziecka. Ważnym elementem diety przyszłej mamy są także ryby oraz drób i inne mięso. Są one najlepszym źródłem białka w diecie, a także doskonałym źródłem żelaza. Dodatkowo ryby morskie są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które w pozytywny sposób wpływają na rozwój mózgu u dziecka.

Owoce i warzywa

Kobiecie ciężarnej poleca się spożywać duże ilości owoców i warzyw, najlepiej w formie surowej. W formie surowej zawierają one największą ilość witamin oraz mikroelementów, a w szczególności witaminę C, która ułatwia wchłanianie żelaza oraz witaminę E. Świeże warzywa i owoce zawierają również błonnik pokarmowy oraz kwas foliowy. Kobieta ciężarna powinna ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych oraz podrobów. Powinna także unikać spożywania różnego rodzaju fast foodów, chipsów, słodyczy, lodów, ciast i tego typu produktów. Produkty te posiadają duże ilości cukru i soli oraz niezdrowych tłuszczów. Nadmiar tego typu składników w diecie może wpływać na pogorszenie się samopoczucia kobiety, niepotrzebny wzrost wagi. Może mieć także negatywny wpływ na zdrowie nienarodzonego dziecka. Zaś nadmierne spożycie soli może negatywnie wpływać na ryzyko nadciśnienia oraz powodować bolesne obrzęki. Oczywistym faktem jest, że kobieta w ciąży nie może spożywać alkoholu ani palić papierosów. Wszelkie używki są dla niej bezwzględnie zakazane ze względu na zdrowie nienarodzonego dziecka. Szkodzi nawet niewielka ilość alkoholu i każda kobieta powinna o tym fakcie wiedzieć.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here